SENSURILE GIRATORII, soluție pentru un trafic fluid

Sistemul de semaforizare din Iași nu a rezolvat problemele din marile intersecții. La orele de vârf sunt cinci-șase zone extrem de aglomerate prin care circulația auto se desfășoară cu dificultate. Una dintre cele mai simple și mai puțin costisitoare soluții este cea de amenajare de sensuri giratorii.

Zonele sensibile
Odată cu începerea anului școlar și a celui universitar, Iașul va fi din nou sufocat de traficul auto. Sunt în oraș câteva intersecții care dimineața, între orele 6:00 – 8:00 și după amiaza între 15:00 – 17:00, sunt aproape blocate de mașini. Traficul se congestionează în intersecția Cotnari (Iorga, cu Socola și Primăverii), în intersecția de la Granit (Socola cu Bucium). De asemnea, complicat este virajul la stânga și pentru cei ce vin din Metalurgie și vor să meargă spre Tomești. În topul intersecțiilor aglomerate, deși semaforizată, este și cea de la Gară, dar și cea de la Râpa Galbenă (Arcu cu strada Gării). Greu se circulă și la intersecția dintre bulevardul Tudor Vladimirescu cu Calea Chișinăului. Aici sunt în dificultate cei ce vin din Tudor și vor să facă virajul la stânga spre Carrefour, dar și cei ce vin de la Țesătura și vor să circule spre Iulius Mall. Deși sunt amplasate semafoare, acestea nu au fost puse în funcțiune.

Se circulă decent
Cu toate că majoritatea acestor intersecții au semafoare (unele funcționale, altele nu), problemele de trafic nu au fost rezolvate pe deplin. Specialiștii susțin că înființarea de sensuri giratorii ar descongestiona traficul auto, cele mai bune exemple în acest sens fiind Podu Roș, dar și Piața Eminescu. În ciuda valorilor mari de trafic, prin aceste două zone se poate circula în condiții cât de cât decente. E drept, în Piața Eminescu și pasajul subteran are rolul lui în fluidizare. Că varianta realizării de sensuri giratorii e printre cele mai bune o demonstrează și lucrările ce se desfășoară acum pentru amenajarea unei girații pe drumul european, la intersecția cu șoseaua de centură.

Costuri de bun simț
Și alte orașe mari folosesc această metodă de fluidizare. Astfel, Anul trecut Primăria Sibiu a demarat lucrări la mai multe intersecții, în vederea amenajării de noi sensuri giratorii. Două astfel de exemple sunt cele de la intersecţia străzilor Ştefan cel Mare – Negoi şi de la intersecţia Drumul Ocnei – Calea Şurii Mari. Contractul pentru reconfigurarea intersecţiei străzii Ştefan cel Mare cu strada Negoi are o valoare de 206.433,08 lei (fără TVA). Proiectarea şi amenajarea sensului giratoriu de la intersecţia dintre Drumul Ocnei şi Calea Şurii Mari au fost contractate de Primăria Sibiu la un cost total de 155.012,91 lei (fără TVA).
La Bacău, în 2015, o girație era estimată la aproape 1,4 milioane lei, cu TVA. Lucrările erau ceva mai complexe, fiind nevoie inclusiv de intervenții la rețelele de utilități. În plus, suma era rezultată în urma unui studiu de fezabilitate. De obicei la licitație se obțin prețuri mai mici decât cele din studiul de fezabilitate, Sensul giratoriu din Bacău era unul destul de mare, fiind nevoie de decopertarea a 800 mp de carosabil, 280 mp de trotuar și eliminarea a 350 metri liniari de borduri. În plus, spațiul inițial era ocupat și de o fântână arteziană.

Suspendat
Primul sens giratoriu suspendat (foto) din România, o lucrare de infrastructură care a început în 2013, a fost inaugurat, în luna mai, în judeţul Prahova. Sensul giratoriu suspendat, care are o arhitectură unică în România, a fost construit pe raza localităţii Blejoi. Podul are o garanţie de rezistenţă de 100 de ani şi a costat aproximativ 79 milioane de lei, bani care provin de la Uniunea Europeană. Giratoriul suspendat are o lungime de aproximativ un kilometru şi o înălţime de aproximativ 7 metri.

– „Sensurile giratorii sistematizează foarte bine circulaţia în zone aglomerate şi dificile din punct de vedere al vizibilităţii şi geometriei”, Astrid Fodor, primarul Sibiului

– Definiție: un sens giratoriu este unul dintre mai multe tipuri de intersecții circulare sau intersecții unde traficul este încetinit și intră într-un ocol pe un singur sens în jurul unei insule centrale. Statistic, sensurile giratorii sunt mai sigure pentru pietoni și șoferi decât intersecțiile tradiționale deoarece necesită viteze mici la intrarea în cerc. Sensurile giratorii moderne sunt comune în AustraliaMarea BritanieIrlanda și Franța. Cele mai multe dintre giratoriile din lume se găsesc în Franța (peste 30.000 în 2008).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *