Vloggerii, noua obsesie a adolescenților. Ilie Bivol, în rol de idol

Acum nici două săptămâni, un incident petrecut în Tudor Vladimirescu a adus Iașul în prim-planul știrilor naționale. În fond, nu se întâmplase cine știe ce: un episod de panică la nivel colectiv, provocat de îmbulzeala făcută de vreo 300 de copii adunați la Mall să-l vadă pe Ilie Bivol. Cum, care Ilie Bivol? Vai, dar se pare, dragii noștri cititori, că trăiți degeaba, dacă n-ați auzit de el. Sau că nu aveți copii. Sau că sunteți niște părinți neglijenți și nu vă preocupați de ce-l preocupă pe junior. Dacă vă regăsiți în oricare din aceste categorii, stați liniștiți, totuși. Aceeași reacție, „care Bivol?”, a avut-o și prefectul județului, imediat după incident. Nu de alta, dar și el e tată și a aflat că încă nu știe câte știe puștoaica sa. Prefectul a studiat fenomenul și a postat morala pe Facebook: de acum înainte, accesul la tabletă și internet se face doar sub supravegherea părinților. Deci, despre ce e vorba?

Cu ce se mănâncă
Acum vreo zece ani, a apărut moda jurnalelor online, blogurile. Care mai de care și-a deschis propriul site, profitând de faptul că apăruseră portaluri-gazdă gratuite și a început să posteze. Unii bloggeri au devenit cunoscuți. Mulți s-au plictisit să-și mai împărtășească gândurile și au trecut pe Facebook. Recent, blogurile au început să fie înlocuite de vloguri. În fond, sunt același lucru: tot jurnale online, doar că filmate.

Prostioare
Într-o societate tot mai grăbită, lumea nu mai citește, ci se uită la filmulețe. Ilie Bivol, de care am pomenit, este proprietarul unui astfel de vlog. A început cu o melodie religioasă, postată pe youtube. Simpatic cum este, tânărul basarabean a prins la public. Nu a prins însă cu melodiile, ci cu vlogul său. Vlog care este un fel salată cu de toate, dar o salată de succes. Ilie Bivol prezintă pe vlogul său aplicații pentru telefon, sfaturi de folosire a diverselor gadget-uri care ne-au umplut viețile în ultimii ani. N-am cunoscut încă pe nimeni care să citească de la cap la coadă cartea tehnică a telefonului abia cumpărat. E mai simplu să intri pe un vlog.

„Provocări nebune”
Sfaturile pe tema gadget-urilor sunt împănate de brandul propriu al lui Bivol, așa-numitele „provocări nebune”, în cadrul cărora face ce-i cer vizitatorii. De exemplu, linge un cactus, mănâncă o înghețată cu o lămâie curățată cu dinții, bea o doză de suc acidulat fără să se oprească, bea Coca-Cola atârnând cu capul în jos, bagă un ou crud în gură și-l sparge cu dinții. Și tot așa.

Milioane de vizualizări
Stilul jovial al lui Ilie Bivol și temele abordate în clipurile sale l-au făcut unul dintre favoriții copiilor și adolescenților. Unele dintre clipurile sale depășesc cu ușurință cifra de un milion de vizualizări, ceea ce uneori nu reușește nici măcar un cântăreț celebru. N-am putea spune că un vlog de acest tip dăunează. Poate pe undeva, chiar este util. Copiii nu se vor mai provoca reciproc în spatele blocului să mănânce un ou crud, câtă vreme au văzut deja ce se întâmplă. E drept, s-ar putea ca provocările adolescentine să devină tot mai serioase, ceea ce ar fi o problemă pentru orice părinte.

Variațiuni
Bun, dar vlogurile nu sunt decât o aiureală? Nici pe departe, doar că este mai ușor să faci un clip cu o „provocare nebună” și găsești mai ușor clienți pentru el, decât să prezinți un experiment științific și să captezi atenția cu el. Pentru că se poate și așa. Cunoaștem cu toții cazul profesorilor care postează lecții online, pentru copiii care nu reușesc să prindă totul din clasă sau care vor să-și aprofundeze cunoștințele. Un vlogger ține un canal youtube pe care, printre mărunțișuri hazlii, postează și clipuri de genul „5 minute de știință”. Altul te învață cum să rezolvi un cub Rubik, inclusiv unele cu zeci de laturi.

Trebuie atenție
Doi elevi de liceu din Pașcani au câștigat premiul întâi într-o competiție video europeană, care a reunit tineri din 27 de țări. Premiul le-a fost înmânat celor doi tineri de însuși vicepreședintele Comisiei Europene de la acea dată, Jaques Barrot. Nu a fost singura competiție de acest gen. Dimpotrivă, ele se înmulțesc, ceea ce arată importanța care se dă impactului pe care îl pot avea vlogurile. Vrem, nu vrem, ele există și sunt în continuă dezvoltare. Marea problemă este filtrarea. Adică îndreptarea tinerilor spre vlogurile care le pot fi utile. Vlogul poate fi cea mai facilă metodă de pierdere aiurea a timpului pe net sau o sursă decentă de informare. Marea majoritate a vlogurilor sunt ținute de adolescenți sau tineri și sunt dedicate acestora. Puțini sunt vloggerii maturi, în care să zicem că am putea avea încredere. Cum dirijăm însă copiii spre ce le prinde bine? Ei, asta am vrea să știm și noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *