Analiză la rece: suntem repetenţi la turism

Am mai avut noi ocazia să discutăm despre turism și despre ce așteptări putem avea de la el. Ne-am zis să ne uităm mai serios pe cifrele noastre și ale altora, să vedem ce și cum. Avem vreo treabă cu turismul, au ba?

Diferenţe mari
În primul rând, putem spune că Iașul, la ora la care vorbim, nu contează pe harta turistică a țării. Din păcate. Un județ precum Brașovul a atras anul trecut 835.000 de turiști, iar Constanța, vreo 860.000. Asta înseamnă de vreo 5 ori cât Iașul, care tot anul a prins 183.300 de vizitatori. Bine, o să spuneți, dar Brașovul are muntele la doi pași, cu urși tomberonezi și alte alea, iar Constanța are plajă tot înainte. Corect, dar numai parțial. Dacă adunăm tot ce are legătură cu marea în județul Constanța, adică orașul propriu-zis, Mangalia, Eforie și Năvodari, de exemplu, ajungem la o proporție de 93,25% dintre turiști care s-au oprit în stațiunile de pe litoral. Normal, ai altceva de văzut în Constanța? Restul de 6,75% or fi fost rătăciți sau au făcut o excursie la Babadag, că altă explicație n-avem pentru ei. Pe același model, în cazul Brașovului, doar 47,5% au rămas în orașul reședință de județ, pentru Biserica Neagră, Piața Sfatului, strada Sforii, sinagoga Ortodoxă, bastionul Cojocarilor și ce mai au ei pe-acolo. Grosul s-a împrăștiat prin munți, pe la pensiunile de acolo. Foarte logic, doar că cei care au vizitat orașul și atât au fost 396.000. De două ori mai mulți decât tot județul Iași, cu tot cu Valea lui David, curtea domnească de la Hârlău sau biserica lui Ștefan cel Mare de la Dobrovăț. Numai cei care s-au cazat la pensiuni turistice și agroturistice în județul Brașov au fost vreo 200.000, adică mai mulți decât în toate hotelurile ieșene.

Doar 11,1% în judeţ
Dacă e să ne raportăm la indicatorul ăsta, adică proporția de turiști care a vizitat altceva decât orașul reședință de județ, vedem că restul județului nu prea are ce oferi vizitatorilor. În Sibiu, o treime din turiști se plimbă prin munți și sate. În Timiș, o cincime. La Iași, doar 11,1%. În traducere liberă, în județul nostru nu contează din punct de vedere turistic decât orașul și atât. Astea fiind zise, să vedem cu ce atragem lumea la Iași.

Peste 300.000 de turişti vizitează anual castelul Peleş din Sinaia. În schimb, Palatul Culturii din Iaşi nu a mai înregistrat de ani buni niciun vizitator, fiind închis, chipurile, pentru restaurare

Peste 300.000 de turişti vizitează anual castelul Peleş din Sinaia. În schimb, Palatul Culturii din Iaşi nu a mai înregistrat de ani buni niciun vizitator, fiind închis, chipurile, pentru restaurare

Doar Sfânta ne ridică media
Repede și degrabă, numiți trei chestii pentru care Iașul ar putea fi cunoscut și pentru alții, afară de ieșeni. Noi ne gândim la Festivalul Internațional al Educației, la Festivalul Internațional de Literatură și Traducere și la hramul Cuvioasei Parascheva. Cifre. Iunie 2014, are loc a doua ediție a FIE. La Iași au ajuns 15.534 turiști, mai puțini decât în luna precedentă, când nu fu FIE, dar au venit 16.337 de oameni. Octombrie 2013, că pe anul ăsta încă nu sunt date, FILIT la prima ediție și sf. Parascheva. Au venit 19.272 de turiști, cu 3.000 mai mulți decât în septembrie. Părerea noastră este că cei în plus au venit pentru Parascheva, nu pentru altceva. Asta, pentru că în octombrie 2012 au fost 21.688 de turiști, când nu era FILIT. În octombrie 2011, au fost 20.103 turiști, deci la mijlocul toamnei cam pe atâția ne bazăm. Cele două festivaluri internaționale de la Iași sunt oricum, numai internaționale nu prea. În octombrie anul trecut, în luna FILIT, au venit la Iași 2.639 străini, față de 2.648 în octombrie 2012. Adică, degeaba FILIT. În iunie anul ăsta, de FIE, au fost 2.864 turiști străini, față de 3.065 în luna mai. Se poate spune că cele două festivaluri sunt abia la început, că încă nu sunt cunoscute peste granițe. Posibil.

Cine ne promovează?
Și cel mai probabil, chiar asta este problema Iașului. Facem festivaluri internaționale, dar nici Primăria, nici Consiliul Județean nu le promovează peste frontiere. La ce bun un festival internațional, dacă el rămâne nici măcar național, ci doar local. Căci din cifrele de mai sus rezultă că nici măcar turiștii interni nu prea se înghesuie. Că tot veni vorba, recent s-a făcut licitație pentru reclamă la FILIT. Banii s-au dat pentru anunțuri în presa și la televiziunile locale, cel mult regionale. Și cam atât. Niciun leu nu a fost alocat pentru anunțuri în presa europeană. Păi, ce festival internațional e ăsta? Doar cu reclamă pe Facebook? Până și site-ul festivalului are, în afară de limba română, doar o secțiune într-o limbă străină, respectiv engleza. Deși ne lăudăm că suntem o țară francofonă, iar mulți invitați sunt francezi, nu s-a găsit un vorbitor de franceză care să traducă materialele de pe site și în limba lui Hugo.

Comunicare, ioc
Cam asta este marea noastră problemă, comunicarea. Vrem chestii de amploare, dar le facem cunoscute doar ieșenilor, care pot citi și singuri de pe afișele din târg. Vrem turiști străini, dar în tot Iașul sunt doar două centre de informații, la Golia și la cinema Victoria. Pe care oricum le știu doar localnicii, pentru că dacă vii cu trenul nu vezi niciun indicator spre biroul de turism, iar de la Aeroport afli doar cum să ajungi în oraș. În rest, descurcă-te, dacă ai vrut turism în Iași!

Turiști în câteva județe (2013)

Județ  Turiști total judeţ       Turişti în orașul reședință

 

Constanța     859.634                      436.546

Brașov            834.979                      396.384

Cluj                 344.629                      265.135

Sibiu               329.986                      222.793

Timiș               279.707                      224.471

Iași                  183.305                      162.992

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *