Promovarea online a Iașului, în căruț cu rotile

Autoritățile ieșene par să fi pierdut startul în lupta pentru atragerea de turiști. Nici la nivel local, dar nici la nivel județean nu au fost luate măsuri clare în acest domeniu. Există câteva inițiative, un birou de turism al Primăriei, un proiect dezvoltat în paralel cu reabilitarea ansamblului Golia, și cam atât. Ambele prea puțin vizibile pentru a conta în determinarea unor persoane să aleagă Iașul în detrimentul altor posibile destinații. În plus, au mari lipsuri, în special pe partea de promovare a evenimentelor, a noutăților.

Informații învechite

Unul dintre ”vârfurile de lance” ale autorităților în atragerea de turiști este Centrul de Turism al Primăriei, entitate ce gestionează site-ul www.turism-iasi.ro. ”Centrul de Informare Turistică are ca misiune promovarea Capitalei Moldovei ca valoare culturală, istorică, economică și religioasă în context european. Centrul de Informare Turistică asigură legătura indispensabilă a orașului cu turiștii, realizând informarea cât mai obiectivă și completă a acestora, precum și activitatea de promovare a Iașului ca destinație turistică prin toate mediile disponibile”, se arată în prezentarea site-ului. Ultima postare la partea de noutăți a site-ului datează însă din luna martie a acestui an. Administratorii site-ului au promovat atunci conferința ”Rolul turismului ca factor esențial în dezvoltarea locală și regională”, care urma să aibă loc în perioada 17-18 martie 2016, la Iași. Din acea perioadă se pare că nu au mai fost evenimente considerate ”De ultimă oră” în Iași.

Hilton nu există

De pe același site turiștii pot afla că din aprilie 2016 se vor putea caza și la Hotelul Hampton by Hilton. Previziunea celor de la centrul de turism nu s-a adeverit, hotelul nefiind deschis nici astăzi. Cu toate acestea, nimeni nu a găsit de cuviință să modifice și informațiile puse la dispoziția turiștilor. Ca o bilă albă, pe site-ul centrului de turism există foarte multe informații despre Iași, inclusiv din județ, chiar și prețurile practicate de multe din hotelurile ieșene. Astfel, turiștii pot opta în cunoștință de cauză pentru un hotel sau altul. Bilele negre constau clar în lipsa unui motor de căutare pe acest site și a unui contor de trafic. Practic, nimeni nu știe ce număr de vizitatori are site-ul municipalității.

Forme fără fond

Cei care doresc să afle lucruri despre Iași o pot face și de pe site-ul www.iasi-info.ro. Acest site este produsul unui proiect cu finanțare europeană gestionat de către Consiliul Județean. Din 2010 și până în 2015, inclusiv, doar de la bugetul județului s-au alocat peste 25.000 de euro în fiecare an pentru funcționarea Asociației ”Centrul de Promovare Turistică” Iași, cea care administrează site-ul www.iasi-info.ro. Asociația gestionează și alte proiecte, nu doar site-ul. Conform propriei prezentări, Asociația „Centrul de Promovare Turistică” Iași și-a început activitatea pe data de 02.12.2010 și își propune promovarea obiectivelor turistice din județul Iași în vederea realizării și dezvoltării unui turism sustenabil. Asociația este constituită de către Consiliul Județean Iași în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași și cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei – Mănăstirea Golia, beneficiind de sprijinul acestora pentru atingerea obiectivelor propuse. Pe site nu se menționează dacă turiștii pot obține informații de la sediul asociației sau în orice alt fel.

Ne promovează alții

Un site care oferă informații interesante despre Iași este www.romaniatourism.com. Site-ul este destinat, conform administratorilor, în special celor care locuiesc în America de Nord și Australia și promovează întreaga Românie. Romania Tourism este o inițiativă independentă, non profit. Interesant este că Iașul este inclus inclusiv într-un traseu turistic, ca punct de plecare, pentru o vizită la mănăstirile din Nordul Moldovei. Site-ul conține cam toate informațiile de bază de care ar avea nevoie un turist care se hotărăște să viziteze municipiul. Informații interesante pentru potențiali turiști se găsesc și pe site-ul www.lonelyplanet.com.

La coada clasamentului

Fără o promovare adecvată Iașul se află pe locul 8 din 10 într-un clasament al tripadvisor.com. Top 10 destinații în România este deschis de București. După capital, urmează în ordine Brașov, Cluj-Napoca, Oradea, Sinaia, Târgu Mureș, Sighișoara, Iași, Sibiu, Timișoara. Topul este realizat în funcție de voturilor turiștilor în 2016. Dacă autoritățile locale nu propun Iașul ca punct de plecare pentru circuite turistice, acest lucru este făcut de site-uri de specialitate din străinătate. Pe tripadvisor.com, se propun turiștilor trasee din Iași spre Chișinău sau spre mănăstirile din Bucovina. Dintre obiectivele din Iași, turiștii au apreciat, în ordine, Palas, Palatul Culturii, Grădina Botanică, Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi, Teatrul Național Vasile Alecsandri.

Surse slabe de informare

Nici ajunși în Iași turiștii nu au foarte multe surse de informare cu privire la atracțiile zonei. La nivelul municipiului există un singur punct de informare turistică gestionat de municipalitate, în Piața Unirii. La Centrul de Informare Turistică lucrează șase persoane care oferă informații gratuite turiștilor la sediu, dar și prin telefon, fax sau e-mail. Informațiile se pot obține însă doar de luni și până vineri între orele 9 și 17. Alte centre de turism similare celui din Iași, precum cel din Cluj sau Sibiu, au program inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *