Topul celor mai inventivi traficanţi de ţigări

Inventivitatea proverbială a românilor se regăsește în cele mai diverse activități. Traficul cu țigări din afara Uniunii Europene nu putea să lipsească de pe această listă. Pentru a înșela vigilența vameșilor, imaginația traficanților atinge limite greu de crezut. De la clasicele mașini modificate pentru a putea îndesa cât mai multe pachete de țigări s-a ajuns la căruțe cu fund dublu, la aparate de zbor, drone și chiar oale cu sarmale și produse din tutun. Vă propunem astăzi un top al celor mai inventive metode folosite de traficanții de țigări, metode identificate de autorități și prezentate de-a lungul timpului opiniei publice.

Căruța cu fund dublu
În primăvara acestui an, trei persoane au fost depistate în timp ce transportau 20.000 de țigarete marca Ritm, din Republica Moldova. Pachete au fost găsite sub un fund dublu de scândură al unei căruțe. Ingenioșii cetățeni din județul Botoșani s-au procopsit cu dosare penale pentru contrabandă și confiscarea produselor evaluate la 9.000 de lei.

Traficul la râul Tisa
Pentru a scăpa de vigilența polițiștilor de frontireră, dar și pentru a evita temperaturile scăzute ale apei, un cetățean din Ucraina s-a costumat în scafandru. Pachetele de țigări erau împachetate astfel încât să nu fie afectate de apă, iar cetățeanul le căra prin apa râului Tisa, departe de ochii autorităților. Autoritățile susțin că în zona râului Tisa au fost identificate și alte metode de trafic cu țigări, astfel încât să se evite posibilitatea de a intra sub incidenţa unor articole ale Codului Penal românesc. „Pe Tisa de exemplu, contrabandiştii se folosesc de curenţii apei pentru a aduce ţigările în România. Malul românesc al râului este plin de vegetaţie, greu de pătruns. Cu toate acestea, şi-au făcut loc şase balastiere, a căror activitate, deşi este legală, ridică multe semne de întrebare. Contrabanda se desfăşoară simplu. Ucrainienii ambalează ţigările cât să fie ferite de apă şi le urcă pe nişte plute făcute din pet-uri, după care le lansează pe apă. Ştiu exact curenţii râului, astfel că pachetele ajung într-una dintre cele şase balastiere. Dacă în zonă sunt poliţişti de frontieră, pachetele sunt lăsate în apă. Le confiscăm, însă atât, pentru că nu putem acuza pe nimeni. Dacă nu sunt poliţişti, ţigările sunt aruncate în basculante, iar peste ele se încarcă pietriş”, a explicat un reprezentant al Poliției de Frontieră. Contrabandiști de țigări au fost prinși și în timp ce cărau pachetele de ţigări pe un cablu fixat pe malurile râului Tisa.

Căruțe și cai pe post de cărăuși
În regiunea muntoasă din judeţele Satu-Mare şi Maramureş, în special zona localităţilor Halmeu, Tarna Mare şi Negreşti-Oaş, dar şi în zonele Valea Vişeului şi Valea Vaserului, este întâlnită o altă metodă, adaptată atât reliefului, cât şi împotriva legislaţiei. Contrabandiştii ucrainieni sau chiar români, dar aflaţi în Ucraina, cumpără cai şi căruţe special construite pentru trafiicul de ţigări. Reprezentanții autorităților susțin că preţul unui astfel de atelaj este foarte mic, în comparaţie cu valoarea ţigărilor ce se pot transporta cu el. Atelajul este încărcat cu ţigări, adus până la fâşia verde dintre România şi Ucraina, unde o singură lovitură de bici aplicată calului îl mână peste graniţă, în România. De aici transportul este preluat. Există chiar și persoane care au confecționat hamuri speciale de care se pot prinde patru baxuri de țigări. Şi în judeţul Suceava au fost identificate căruţe încărcate cu ţigări, dar fără proprietar. La fel şi aici, ţigările sunt confiscate, însă contrabandiştii sunt mult mai greu de prins, susțin autoritățile.

Undițe, drone, deltaplane
În anul 2011, la Româneşti, județul Botoșani, au fost identificate mai multe persoane care foloseau lansete cu plumb mare şi fir rezistent pe care le „catapultau” pe malul basarabean. Acolo, complicii lor legau coletele cu ţigări de contrabandă de fir, iar acesta era mulinat până în România. Contrabandiștii mai cu dare de mână apelează chiar la aparate de zbor modificate pentru transportul baxurilor de țigări peste frontieră. În unele cazuri se folosesc drone, dar a existat și o situație în care transportul țigărilor era efectuat cu motodeltaplane. Afacerea a funcţionat cu succes câteva luni. În mai 2011, un motodeltaplan încărcat cu ţigări s-a prăbuşit pe un câmp de lângă Galaţi. De regulă, pilotul (care era basarabean) paraşuta ţigările noaptea şi se întorcea peste Prut, însă de data aceasta o defecţiune tehnică i-a pus capăt afacerii, dar şi vieţii.

Sarmale umplute cu tutun
În Punctul de Trecere a Frontierei Oancea, județul Galați, o persoană, la volanul unui autoturism Dacia, s-a prezentat pentru a intra în țară. La verificare s-a descoperit că bărbatul avea prin bagaje 330 de pachete de țigări, parte din ele ascunse în interiorul a cinci pâini și a cinci borcane cu sarmale. Tot într-o oală cu sarmale un cetățean a încercat să introducă țigări în țară prin Punctul de Trecere a Frontierei Porțile de Fier 2. Pe de altă parte, un bărbat din Bulgaria, șofer de camion, a fost prins cu 5.000 de pachete de țigări. Acestea erau pitite într-unul din buștenii transportați în remorca tirului. Bușteanul fals era aruncat între alți bușteni de pin roșu, un lemn destul de valoros. Valoarea unuia a fost ridicată de prezența pachetelor de țigări.

trafic_1Campioni la trafic
Toate aceste metode de trafic de țigări nu fac decât să arate, pe de o parte, creativitatea contrabandiștilor, iar pe de altă parte nivelul la care a ajuns traficul de țigări din afara Uniunii Europene către România. De altfel, conform unui studiu realizat la comanda mai multor companii producătoare de produse din tutun a arătat că România a înregistrat în 2014 cea mai mare creștere a comerțului ilicit cu țigarete la nivelul Uniunii Europene. Cele mai afectate zone de țigări de proveniență ilicită ar fi Regiunea Nord-Est și Regiunea de Vest.

Submarin ghidat prin satelit
Metodele de contrabandă folosite în România sunt însă unele rudimentare comparativ cu ce se întâmplă în unele zone ale lumii. Contrabandiştii noştri nu pot rivaliza cu, de exemplu, columbienii, care, la un moment dat, duceau marfa în SUA cu ajutorul unui submarin ghidat prin satelit, astfel încât să-i ocolească pe oamenii legii. Nu se pot compara nici cu asiaticii cu „magazie” în intestine, cu care duc kilograme de droguri la o cursă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *