Efectul de bumerang al expansiunii retailerilor

Iaşul este campion la capitolul hiper şi supermarketuri. Fiecare cartier are retailerii lui. Şi nu unul sau doi. Spre exemplu, în Nicolina avem Kaufland, Lidl şi Profi. Micii afacerişti de la colţ de bloc au tras de mult timp obloanele şi s-au reprofilat. Alţii s-au încăpăţânat şi supravieţuiesc la limită, de pe o zi pe alta. În vara acestui an, „Bârfa de Iaşi” a făcut chiar o radiografie a ceea ce înseamnă comerţul la Iaşi: 27 de mari magazine, la care se adăuga un al 28-lea în construcţie. Cum ar veni câte un supermarket la fiecare 11.500 de ieşeni. Media europeană este cam de un supermarket la 10.000 de locuitori. Însă, marii retaileri au uitat să ia în calcul o problemă extrem de importantă în momentul în care au decis să deschidă noi magazine în România şi, mai ales, în partea de nord-est a ţării. Salariile nu se pot compara în niciun fel cu cele din restul Europei.

Indicator important
Astfel, calculul cu un supermarket la 10.000 de locuitori este, cel mai probabil, greşit când vine vorba de România. Marii retaileri sosiţi la Iaşi încep să simtă criza. Surse din piaţă susţin ca la Iaşi, cele două hipermarketuri Carrefour, respectiv Felicia şi Era, nu reuşesc de câteva luni să atingă cifra de afaceri propusă. Asta în condiţiile în care retailerul fracez a investit când a venit la Iaşi aproximativ 40 de milioane de euro în cele două magazine. Problema ar dura de vreo trei luni. Şi se simte şi în numărul de angajaţi. Spre exemplu, Carrefour Felicia a angajat la deschidere aproximativ 600 de angajaţi. Acum, aici mai sunt doar vreo 350. Adică 250 de angajaţi în lipsă este un indicator important care arată faptul că piaţa a scăzut la Iaşi.

Posibile explicaţii
O explicaţie ar fi că aceşti angajaţi ar fi plecat la concurenţă, gen Auchan sau Kaufland. Puţin probabil. Dacă retailerul francez nu întâmpina probleme, ar fi angajat alte persoane astfel încât să ajungă înapoi la cifra de 600 de angajaţi. Faptul că are doar 350 de salariaţi arată că piaţa ieşeană este în scădere sau, mai bine spus, este împărţită între prea mulţi jucători. Unii au pus scăderea Carrefour şi pe seama apariţiei în oraş a mai multor magazine Lidl şi Profi. Cu preţuri mult mai mici, deşi şi cu produse de o calitate inferioară, cele două lanţuri de magazine au reuşit să “muşte” o felie importantă din piaţă. Aşadar, analiştii concluzionează că, alături de criza financiară, pentru Carrefour, Selgros şi Kaufland, o problemă serioasă este şi expansiunea frenetică a Lidl şi Profi. Oare buturuga mică să răstoarne carul mare?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *