Înţelegeri subterane peste capul ministrului Relu pentru preluarea CFR Marfă?

Bomba bombelor! O ştire catalogată drept dinamită curată, ce a fost aruncată recent în mediul on-line, şi nu numai, tulbură şi mai tare apele politichiei locale, naţionale, mondiale şi galactice, şi aşa extrem de învolburate şi agitate. Omul de afaceri Cristian Burci, mogulul cu acte în regulă al trustului de presă Adevărul Holding, este interesat peste măsură de preluarea falimentarei companii de stat de transport feroviar CFR Marfă, firmă cu datorii fabuloase de un miliard de euro, către buget şi alte societăţi româneşti. Potrivit unor surse apropiate milionarului Burci, cel care a mai avut în urmă cu trei ani o tentativă eşuată de preluare a companiei de transport feroviar, afaceristului bucureştean i-ar cam surâde ideea de a deveni stăpân pe o avere uriaşă de cca 1000 de locomotive şi 23.000 de vagoane pe care, la o adică, le-ar putea transforma rapid, cât ai zice peşte, în fier vechi numai bun de comercializat. De altfel, în trecut, mogulul trustului de presă Adevărul a avut în derulare numeroase afaceri cu societatea de transport feroviar  CFR, unele chiar la limita legii, care i-au rotunjit conturile din bănci. Ştirea referitoare la posibilitatea preluării colosului cu picioare de lut CFR Marfă, de către milionarul Burci, peste capul ministrului liberal Relu Fenechiu, aruncată deunăzi în eter, a trecut neobservată celor care comentează aprig şi târziu în noapte. Ba mai mult, aceasta se pare că ar fi fost luată în derâdere ori chiar ignorată total. Dar dacă, povestea în sine are totuşi un sâmbure de adevăr? Atunci, miza privatizării CFR Marfă ar fi alta…Mult mai mare, mai profundă şi mai interesantă.

 

Înţelegeri subterane peste capul ministrului Relu pentru preluarea CFR Marfă?File de bârfotecă. Imperii de bussines, pe spatele cocoşat de datorii al CFR Marfă

Afaceristul Cristian Burci a fost patron al firmelor Astra Arad, Meva Drobeta Turnu Severin sau Romvag Caracal, societăţi pe care le-a grupat apoi într-un holding denumit International Railway Systems (IRS). Ulterior, toate actele de înfiinţare a grupului au fost ştampilate şi parafate într-un paradis fiscal arhicunoscut: Luxemburg. În timp ce compania CFR Marfă a ajuns în anii următori pe chituci, târâindu-se asemeni unui mort la groapă, din cauza datoriilor fabuloase, afacerile lui Burci au explodat. În septembrie 2012, el a devenit patronul cu acte în regulă a trustului de presă Adevărul Holding, controlat anterior de miliardarul Dinu Patriciu. În urmă cu câţiva ani, Burci şi partenerul său de afaceri, Gruia Stoica, au derulat numeroase tranzacţii pe spinarea colosului CFR Marfă, prin intermediul societăţilor Grup Feroviar Român (GFR), respectiv Servtrans Invest SA. La un moment dat, cei doi bărbaţi au preluat o bună parte din muncitorii disponibilizaţi de către compania de stat, plus o parte din baza materială, şi au reuşit chiar să facă  concurenţă CFR-ului. Astfel, în timp ce afacerile lui Burci prosperau pe zi ce trece, CFR Marfă se adâncea în prăpastia datornicilor. Ani la rând, Stoica şi Burci şi-au construit două imperii de business care au înghiţit rând pe rând principalele întreprinderi dezvoltate în jurul activităţii feroviare. Apoi, cei doi amici şi-au împărţit frăţeşte societăţile de reparaţii de material rulant.

 

Înţelegeri subterane peste capul ministrului Relu pentru preluarea CFR Marfă?Burci, îmbogăţit peste noapte de megaescrocul Necolaiciuc

În vremurile în care la cârma companiei de transport feroviar de stat se afla „tunarul CFR-ului”, megaescrocul Mihai Necolaiciuc, Burci şi amicul său Stoica ar fi fost beneficiarii unor adevărate chilipiruri şi cadouri din partea companiei feroviare. Într-unul dintre multele dosare în care a fost trimis în judecată Necolaiciuc, megaescrocul este acuzat de un prejudiciu de 35 de milioane de euro. Tunarul CFR a cedat atunci pe un contract de comodat un număr de 10 locomotive şi 150 de vagoane noi către Servtrans Invest, societatea lui Burci. În 2007, CFR Marfă ocupa fără eforturi poziţia de lider al transportatorilor feroviari şi, culmea, înregistra şi profit. Totodată, CFR Marfă era în acele vremuri demult apuse singura societate feroviară de stat care nu mergea în pierdere. Paradoxal, în anii care au urmat, compania de transport feroviar a intrat în zodiacul afacerilor proaste şi a falimentului ireversibil. După doi ani de zile de când s-a lăsat de afacerile feroviare care l-au îmbogăţit peste noapte, Cristi Burci a cumpărat Cotidianul Adevărul, Forbes, 500 miliardari, Foreign Policy România, Dilema veche şi Dilemateca. Tabloidul Click, a doua perlă a coroanei „Adevărul Holding” a fost adjudecată însă de un alt proprietar, respectiv omul de afaceri Arpad Paszkany, cunoscut mai degrabă ca finanţatorul şi patronul echipei de fotbal CFR Cluj.

Gogu Impiegatu’, poreclit Marfă

P.S. „Trenule maşină mică, unde-l duci pe Burciulică? Fără ştirea lui Relu…”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *