Salariile în hipermarketuri: pălmaşii ca sclavii, directorii ca regii

Ban la ban trage. Săptămâna trecută vă prezentam detaliat câteva trucuri prin care marile magazine ne atrag la cumpărături şi ne scutură până ce ne ies toţi banii din buzunare. Şi asta prin fel de fel de strategii de marketing pe care nu le mai discutăm acum. De câte ori mergem la cumpărături într-un astfel de hipermarket suntem trataţi cu respect de către orice angajat. La orice raion găseşti cel puţin un angajat care ori aranjează marfa pe raft, ori întâmpină clienţii cu fel de fel de vorbe dulci, că uneori ai impresia că îţi bagă produsele în coş. Toate acestea, bineînţeles, contra cost. La cât aleargă aceşti angajaţi, şi la ce profituri au hipermarketurile, ajungem să-i privim cu invidie gândind că sunt plătiţi regeşte. Situaţia nu e nici pe departe aşa. Din contră. Dar, hai mai bine să vă explicăm.

Sporuri de mizerie
Hipermarketurile câştigă sume colosale chiar şi de pe urma salariaţilor, care aproape că şi dorm în magazin pentru câţiva bănuţi. Acei angajaţi pe care îi vedeţi mereu printre rafturile din magazin aranjând marfă sau cărând lăzi încărcate la refuz cu fel de fel de produse se numesc lucrători comerciali. Ei sunt practic baza într-un hipermarket. Ar trebui să li se facă statui. Asta pentru că aceşti angajaţi sunt remuneraţi lunar cu doar 650 lei. Mai mult decât atât, munca prestată este infernală. Programul este de cel puţin nouă ore pe zi. Weekend-ul este rezervat pentru muncă. Liberele se dau în timpul săptămânii cu aşa-zisa motivaţie că orele de muncă din weekend se plătesc dublu. Ce înseamnă dublu? Vă spunem noi. Adică vreo 10 – 15 lei pe zi în plus la leafă. Un simplu calcul matematic arată că dacă un angajat se dedică în fiecare weekend hipermarketului câştigă în plus la leafă, pe lună, maximum 100 de lei. O sumă derizorie în raport cu munca depusă. Asta ca să nu mai punem la socoteală faptul că un astfel de angajat pleacă acasă undeva pe la ora 23 sau chiar la miezul nopţii. Că doar vorba aia, nu poţi scoate afară cu forţa clienţii din magazin.

Remuneraţie mică
Cam în aceeaşi sutuaţie se află şi angajaţii de la casele de marcat. Salariaţi extrem de importanţi pentru un hipermarket şi care au o răspundere colosală. Aceştia au salariul de bază la fel ca orice angajat comercial. Adică 650 lei. Numai că mai stau câteva ore în plus la serviciu faţă de colegii lor care aranjează marfa la raft. Au de făcut monetarul şi de predat banii. Cum tot românul se îmbulzeşte în weekend la cumpărături, angajaţii de la case, rar au liber la final de săptămână. Asta ca să nu mai punem la socoteală zilele de dinaintea sărbătorilor importante de peste an, cum sunt în principal Paştele, Craciunul şi Anul Nou, când orice român îşi petrece cîteva ore din viaţă stând la rând la hipermarket. Cumulat cu orele suplimentare şi weekend, după o muncă titanică, un angajat de la case pleacă la final de lună cu doar 900 – 1.000 de lei. Lucrătorii comerciali şi casierii sunt angajaţii de bază dintr-un hipermarket. Cu toate acestea, aşa cum v-am explicat, ei au salariile cele mai mici.

Doar directorul stă bine
Următorul palier salarial este cel al şefilor, care sunt aşezaţi pe mai multe ranguri. Spre exemplu, un şef de echipă, care coordonează o grupă relativ mică, adică formată din maximum 10 lucrători comerciali, ridică lunar aproximativ 1.200 de lei. O clasă mai sus regăsim şefii de raion, care au în subordine o anumită categorie de produse dintr-un magazin. Cum ar fi, spre exemplu, produsele lichide. Un astfel de şef de raion este remunerat lunar cu 1.500 – 1.800 de lei. Asta în funcţie de vânzări şi merite dobândite. Mai multe raioane formează un departament care este condus de un şef de departament numit manager. Aici salariul mai creşte cu câteva sute de lei, ajungând undeva la 2.000 sau puţin peste. Însă trebuie menţionat că nu sunt mulţi angajaţi pe o astfel de funcţie. Aceşti manageri de departament sunt coodonaţi de un manager general al hipermarketului. Acesta este singurul angajat remunerat pe măsură dintr-o corporaţie. Leafa unui director de magazin variază între 1.500 şi 2.000 de euro. Plus alte beneficii, cum ar fi maşină la dispoziţie, deplasări, diurne, cazare dacă nu este din oraşul în care este amplasat magazinul pe care îl conduce şi multe altele.

Peste 1 milion euro/lună
Ca să completăm tabloul general al unui hipermarket trebuie să vă mai spunem un ultim secret. Cât încasează zilnic un astfel de magazin. Cifrele sunt ameţitoare, dar ne arată că economia totuşi se mişcă. În medie, un hipermarket încasează zilnic, în cursul săptămânii, aproximativ 150.000 de lei. În weekend, încăsările cresc simţitor. Ajung chiar şi la 200.000 de lei/zi. Un simplu calcul matematic arată că un hipermarket vinde lunar marfă de aproximativ 4 milioane de lei, adică un milion de euro. În zilele din preajma sărbătorilor importante, cum ar Paştele, Crăciunul şi Anul nou, încăsările ajung chiar şi la 800.000 de lei pe zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *