30 milioane de euro în patru zile, câștigul Clujului cu UNTOLD

România a fost pusă pe harta marilor evenimente ale Europei de festivalul organizat la Cluj. UNTOLD, aflat abia la a doua ediție, a adus la Cluj-Napoca zeci de mii de cetățeni străini și sute de mii de români. Din cifrele prezentate până acum, numărul spectatorilor a crescut cu aproximativ 50% față de anul trecut. Cu același procent, dacă nu mai mult, ar trebui să crească și ”cifra de afaceri” a festivalului. Dacă anul trecut organizatorii au calculat că evenimentul a însemnat în jur de 23 milioane de euro, din care 20 milioane cheltuite de persoane din afara Clujului, înseamnă că în acest an cheltuielile festivalierilor au depășit 30 milioane de euro. Această sumă a intrat în conturile hotelierilor, a celor care dețin baruri, restaurante sau magazine.

Cifrele de anul trecut
La prima ediție, festivalul a atras în medie câte 60.000 de persoane pentru fiecare dintre cele patru zile în care s-a desfășurat, din care 45.000 de persoane din afara Clujului. Acum, media s-a dus spre 90.000 de spectatori zilnic. Impactul generat de UNTOLD Festival asupra comunității poate fi cuantificat atât în cifre cât și în capital de imagine adus orașului. Conform estimărilor organizatorilor, în cele 4 zile de festival din 2015, cei 180.000 de turiști, veniți din afara Clujului au cheltuit în medie 100 de euro pe cazare, masă și diverse sesiuni de cumpărături, rezultând o infuzie de capital de 18 milioane de euro în plină perioadă a verii. Festivalul a atras în Cluj-Napoca bugetul echivalent unui city break din străinătate, raportându-ne la bugetul pe persoană. Mai mult, 2 milioane de euro au fost banii cheltuiți în Cluj de către clujeni, care au decis să lase o parte din bugetul de concediu chiar în orașul lor. Cifră estimată la o prezență de 60.000 de persoane și 35 de euro consum mediu de persoană. În plus, peste 3 milioane de euro au fost banii investiți în comunitate de sponsori și parteneri prin prezența lor în festival, ținând cont de onorarii, costuri logistice, operaționale și resursa umană.

Cine a câștigat
Conform datelor primite de la Institutul Național de Statistică, numărul de turiști ajunși în Cluj doar în luna iulie a crescut procentual cu 27% comparativ cu luna iulie a anului precedent, astfel că peste 32.800 persoane au apelat la serviciile de cazare ale unităților hoteliere, booking.com confirmând o rată de ocupare de 99% a cazărilor disponibile pe raza județului Cluj. Restul turiștilor veniți la festival, care nu au mai găsit loc în hoteluri, au preferat să opteze pentru ofertele localnicilor de cazare, generând astfel venituri directe clujenilor. ”Din punct de vedere al comportamentului de consum al festivalierului UNTOLD, deciziile de cazare și transport ne conturează un profil de consumator premium care e dispus să plătească în plus pentru condițiile de cazare regăsite în ofertele localnicilor”, au explicat organizatorii festivalului. Conform acestora, mallurile clujene au înregistrat un trafic cu până la 40% mai mare decât aceeași perioada a anului precedent, comercianții având încasări comparative cu perioada sărbătorilor de iarnă. Și Compania de Transport Public Cluj-Napoca a declarat încasări de peste 15.000 de euro în cele 4 zile de festival.

Brandul anului
UNTOLD nu înseamnă doar veniturile încasate în cele câteva zile ale festivalului, ci și o imagine deosebită pentru România în general și pentru Cluj-Napoca în special. Anul trecut au participat la festival patru dintre cei mai îndrăgiți artiști electro-dance-music din întreaga lume: Avicii, Armin van Buuren, David Guetta și Dimitri Vegas&Like Mike, alături de alți peste 150 de artiști internaționali și naționali. Festivalul a fost nominalizat la numeroase concursuri internaționale fiind desemnat Best Major European Festival 2015 și brandul anului în România 2015.

30.000 de cetăţenii străini
La a doua ediție, cea care abia s-a terminat, au fost amenajate 7 scene pe care au urcat Faithless, Parov Stelar, Scooter, Chase&Status Dj, Sasha, Clean Bandit, James Arthur, RudimentalDj, Lost Frequencies, Dub Fx, Kwabs, Netsky Dj, PendulumDj, Dannic, Dubfire, Sharam, Nahko, Route 94, Jamie Jones, The Asteroids Galaxy Tour, Ella Eyre, Y akoto, Jeru The Damaja sau Mazde. Alături de aceștia, cea mai așteptată experiență muzicală a anului din România a avut parte și de artiști electro-dance de top: Armin van Buuren, Hardwell, Tiesto, Martin Garrix și Dimitri Vegas & Like Mike. În total peste 150 de artiști i-au bucurat pe cei prezenți la festival și în acest an. Datele oficiale arată că la UNTOLD 2016 au participat și câteva zeci de mii de cetățeni din afara țării. „Aproximativ 30.000 de cetăţenii străini au petrecut, în acest sfârşit de săptămână, în municipiul Cluj, la Untold Festival”, se notează în comunicatul remis Mediafax de Inspectoratul General pentru Imigrări.

Cu bani privați
Anul trecut Festivalul UNTOLD a avut un buget total de 4 milioane de euro, din care contribuția Consiliului Local Cluj-Napoca a fost de 400.000 euro. Pentru 2016, s-a vorbit de un buget total de 5 milioane de euro, firma care organizează evenimentul solicitând aproximativ 2,5 milioane de lei, circa 550.000 euro, de la bugetul local. Cu doar câteva săptămâni înainte de ediția din acest an, au apărut informații conform cărora Curtea de Conturi susține că UNTOLD 2015 a fost finanţat ilegal de autorităţile locale din Cluj-Napoca. Raportul Curții de Conturi a fost contestat, iar firma care organizează festivalul a renunțat la solicitarea făcută Primăriei Cluj-Napoca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *