Cazul Igor Istrati

Tomaseschi Dragomir Sava

Tomaseschi Dragomir Sava

Arestarea avocatului Igor Istrati, cu dublă cetăţenie română şi moldoveană, care a avut loc pe 5 ianuarie 2011, ascunde interesele puternicei mafii basarabene, cu afaceri de anvergură în domeniul petrolier şi imobiliar din România.

Fost poliţist la Departamentul de Crimă Organizată, şi ulterior procuror la Procuratura din Chişinău, actualul avocat Istrati a coordonat din umbră, în urmă cu un deceniu,  mai multe firme, atât în România cât şi în Republica Moldova, prin care a operat importuri de combustibili. Printre acestea se regăsesc ADECVAT Chişinău, CONFIDENT Iaşi, MOLDO-COMPANY Iaşi şi, nu în ultimul rând, SC MARCHET – PC SRL Iaşi. Cele două din urmă au fost de fapt firme fantomă, cesionate unor arabi care nu mai sunt acum de găsit.

Motorină din Ucraina prin vama Dorneşti

În anii 95 – 96, avocatul Igor Istrati a pus la cale un mecanismul extrem de bine organizat prin care au fost introduse în ţară, ani de-a rândul, cantităţi uriaşe de combustibili inferiori, respective motorină, care ulterior a fost comercializată prin intermediul unor benzinării româneşti. Astfel, este de notorietate dosarul DIICOT „Vama Dorneşti”, locul pe unde Istrati, şi apropiaţii acestuia, au introdus în România, importante cantităţi de motorină, firma exportatoare purtând denumirea de ADECVAT. Potrivit unor documente de însoţire a mărfurilor, şi capturate în 2006 de vameşii şi poliţiştii de frontieră din Dorneşti, combustibilul lichid uşor ar fi fost cumpărat de apropiaţii lui Istrati de la firma ucraineană NEFTOHIMIC. Este vorba despre şase vagoane cisternă, însă au fost găsite documente de însoţire doar pentru trei vagoane. Din ştampilele de vamă aplicate pe documentele cu pricina a rezultat clar că mărfurile au ajuns mai întâi în Republica Moldova, apoi s-au întors din nou în Ucraina, după care au reintrat în România, importator fiind de această dată CONFIDENT Iaşi, firmă în spatele căreia s-a aflat Igor Istrati.

CLU în acte, motorină în cisternă

Ulterior, CONFIDENT a livrat combustibilul către firma BLUE PRESTAN din Bucureşti, aceasta din urmă dovedită ulterior ca fiind o societate fantomă. Apoi, la scurt timp, motorina a fost preluată de SC JULT IMPEX SRL Bistriţa, care l-a livrat către SC SUCLES NIC COM SRL Târgu Jiu. La final, motorina a ajuns în judeţul Vrancea. Foarte interesant este însă modul în care s-au înlocuit documentele privind conţinutul cisternelor pe traseul NEFTOHIMIC Ucraina – SUCLES NIC COM Târgu Jiu. Marfa a intrat în ţară cu documente de combustibil lichid uşor. Ulterior, pe traseul Vicşani – Dorneşti, aceasta a fost introdusă în declaraţia vamală ca fiind păcură. Imediat după vămuire, marfa a fost preluată de fantomatica BLUE PRESTAN Bucureşti, care emite rapid factură de livrare pe motorină. La data cu pricina, combustibilul a ajuns în cisternele închiriate de la Târgu Jiu de către firma JULT IMPEX Bistriţa, care, la rândul ei, întocmise avize de însoţire a mărfii pentru motorină. Imediat după ce autocisternele au fost confiscate în Vrancea, CONFIDENT Iaşi a solicitat Vămii Dorneşti schimbarea încadrării produsului importat din păcură, în CLU, motivând că s-a strecurat o “eroare” şi obligându-se să plătească accizele corespunzătoare. Solicitarea este acceptată repede de vămuitori şi, imediat după aceea, pentru a ieşi basma curată, CONFIDENT emite factură către JULT IMPEX, pe aceeaşi cantitate de combustibil, de această dată nu pentru motorină, ci pentru CLU. Modul în care s-a operat dar şi înţelegerea de care a beneficiat importatorul din partea vameşilor conduce la concluzia că relaţia între aceştia din urmă şi CONFIDENT Iaşi era una mai mult decât prietenească. Există martori care susţin că prin filiera Dorneşti s-au derulat mai multe transporturi în anul 2000 din care importatorul, respective Istrati, a câştigat din neplata accizelor, cca 8,5 miliarde de lei vechi.

Numele prefectului de Iaşi, în dosarul lui lgor

Joi, 6 ianuarie 2011, procurorii anticoruptie au dispus reţinerea lui Igor Istrati pe o perioadă de 24 de ore, iar în aceeaşi zi Tribunalul Bucureşti a dispus arestarea preventivă a avocatului pentru 29 de zile, pentru trafic de influenţă. Cum apare numele prefectului Dragomir Tomaşeschi în acest caz? În decembrie 2010, Istrati Igori a pretins de la un denunţător suma totală de 100.000 euro, plătibilă în două tranşe a câte 50.000 euro, pentru ca, prevalându-se de influenţa sa asupra prefectului judeţului Iaşi, să-l determine pe acesta din urmă să-i elibereze un titlu de proprietate asupra unui teren în suprafaţă de 37.459,96 m.p., situat în municipiul Iaşi (pe amplasamentul fostei fabrici “Ţesătura”). Pe 5 ianuarie 2011, Istrati Igor a fost surprins în flagrant primind de la denunţător suma de 37.500 euro, reprezentând o primă tranşă din banii pretinşi în scopul menţionat mai sus, se precizează într-un comunicat apaţinînd Directiei Generale Anticorupţie. Terenul la care se face referire, situat pe amplasamentul fostei fabrici Ţesătura, este acum cu atât mai valoros cu cât în aceeaşi zonă au fost demarate recent demolările pentru ridicarea unui complex comercial de către dezvoltatorul Green Plaza, în spatele căruia se află investitori evrei.

Ce spune prefectul?

“L-am avut client acum 6-7 ani, dar nu am nicio legătură cu el, nici nu am avut. Nu  ştiu ce e cu el, ce a vorbit, ce teren. Nu am  avut contact cu el. Nu am avut nici o discuţie. Nu am treabă cu el”, a precizat prefectul Dragomir Tomaşeschi.

Cine este denunţătorul?

Denunţătorul se numeşte Ionel Paul Bunduţă şi este fost şofer la Petrom Iaşi. Totdată, el a avut şi funcţia de lider sindical pe întreaga Moldovă la aceeaşi firmă. Actualmente, Bunduţă este implicat în afaceri imobiliare.

Cine este Igor Istrati?

Igor Istrati este  unul dintre cei care au înfiinţat Partidul Democrat Liberal în Republica Moldova. În anul 2009, el a candidat pentru o funcţie de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea aceluiaşi partid.

Istrati s-a stabilit în Iaşi din anul 1994, iar în 2008 a devenit avocat, fiind înscris în Baroul Republicii Moldova. La un moment dat, Igor a deţinut funcţia de director al unei filiale bancare de peste Prut. “Am venit în România în urmă cu 16 ani şi m-am stabilit la Iaşi. Am început să fac diferite activităţi comerciale în perioada respectivă. Am mulţi prieteni aici. Bunicii mei sunt români, născuţi la Constanţa. Mi-am adus şi părinţii în România, însă nu prea s-au acomodat şi au plecat înapoi în Republica Moldova. În prezent, fac naveta între Iaşi şi Chişinău. Am locuinţa aici, iar băiatul meu este student la Facultatea de Economie din Iaşi”, le spunea anul trecut, Igor Istrati, jurnaliştilor, care erau interesaţi de vechile sale afaceri cu petrol.



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *